Međunarodna koprodukcija riječke Opere, amsterdamske Fondacije Punto Arte i tršćanskog Piccolo Festival del Friuli Venezia Giulia premijerno postavlja na scenu HNK Ivana pl. Zajca Mozartovu komičnu operu „Figarov pir”, nakon 50 godina, u subotu 30. ožujka u 18,00 sati!
Neočekivani obrati, osveta, prerušavanje, ljubav, smicalice, nadmudrivanje i vjenčanje, Figarov inat, grofova bahatost, Susannina mudrost i melankolija grofice u operi glazbenog genijalca Mozarta i elokventnog libretista Lorenza da Pontea! Mozartova popularnost godinama samo raste, on ne prestaje biti jedna od najvažnijih umjetničkih osobnosti milenija i 228 godina nakon smrti, a njegova glazba ostaje univerzalna. Intendant riječkog Kazališta Marin Blažević zahvalio se na desetogodišnjoj vjernosti Ini, generalnom sponzoru operne premijere, u sponzoriranju svih programa. 

„Neizmjerno sam zahvalan Ini što ne odustaju od nas i nadam se da će tako ostati i dalje”, kazao je intendant. Naglasio je kako je „Figarov pir” druga ovosezonska međunarodna koprodukcija riječke Opere nakon one s Ravennom („Romeo i Julija”) te kako se time naznačuju strateški ciljevi HNK Ivana pl. Zajca. Blažević je potom nastavio o režiji, dirigentu, orkestru i solistima: „Redateljica Eva Buchmann postavila je ovu predstavu ranije u Italiji 10. srpnja prošle godine, a u Rijeci će publika imati priliku vidjeti verziju s posve novom podjelom i dorađenom režijom. Ono što se posebno ističe su redateljičino strpljenje i fokus na detaljima. 

Tekst je razložen u mizanscenu, u sitnim glumačkim interakcijama, gotovo da ne morate razumjeti jezik. Riječ je o minucioznom radu redateljice koja je razvila veliki smisao za detalj, nešto što smo imali prilike vidjeti primjerice u režijama velikog Fabrizia Melana. Maestro Stefano Rabaglia radio je s riječkim orkestrom za kojeg sada možemo reći da je najbolji operni orkestar u regiji jer svakim svojim novim projektom dokazuju svoj rast. Robert Kolar nije uspio spremiti ulogu grofa Almavive pa će se u toj ulozi pojaviti gost, bariton koji je ovu ulogu tumačio i na talijanskoj premijeri predstave, Oliviero Giorgiutti.  

Ingrid Haller ponovno surađuje s Operom u repertoaru koji iznimno odgovara njenom glasu, sada kao grofica Rosina Amaviva. U ulozi Susanne je Anamarija Knego koja je u protekle četiri sezone izvela fascinatan niz zahtjevnih uloga i postala sjajna sopranistica, među najboljima u Hrvatskoj, odmah nakon nacionalne prvakinje Kristine Kolar. Figaro je Dario Bercich, u svojoj najvećoj solističkoj ulozi do sada. Jedan je od ponajboljih komičara u našem opernom ansamblu. Osim što je izvrstan pjevač, komičar i glumac, on se pozornicom kreće nevjerojatnom lakoćom i posebnim smislom za pučko-autoironično komično donošenje lika. Uz cijeli niz drugih izvrsnih pjevača komičara solista, očekuje vas zabavna predstava”, zaključio je Marin Blažević.

Maestro Stefano Rabaglia smatra „Figarov pir” jednim od najvećih opernih djela. „Draž ove opere jest njena prožetost detaljima kojima je potrebno znalački pristupiti”, kazao je Rabaglia kojem je ovo druga suradnja s riječkom Operom nakon prošlosezonske „Norme”.
Prema riječima redateljice ove komične opere Eve Buchmann, „Figarov pir“ je erotični univerzum u kojem se vodi klasna bitka.  

„Likovi iz ‘Figarova pira’ su ljudi od krvi i mesa. Beaumarchais je napisao komediju, sve je u situacijama, ne u likovima, ali Mozartova glazba likovima daje karakter i emocije prije nego oko stigne na situaciju. Ova je predstava vrlo aktualna u ovom trenutku. U 18. stoljeću ‘Figarov pir’ je bilo visoko političko djelo. Mozart nije htio napadati plemstvo već njihovo ponašanje, njihovu zlouporabu svoje moći. To se danas može povezati s #metoo pokretom“, kazala je redateljica Buchmann.

Prvakinja riječke Opere, sopranistica Anamarija Knego kazala je: „ Djelo me oduševilo. Ovo je parodija, ali njena tema zapravo bi mogla biti vrlo mračna. Što stoji iza ponašanja bogatih i moćnih prema podređenima i siromašnima? Prvi put pjevam Mozartovu operu i to je za mene užitak i otkriće. Ova je opera opsežno i zahtjevno djelo, bez međusobnog strpljenja i minucioznog rada dirigenta, redateljice, korepetitorice i ostalih kolega ne bismo uspjeli”.

Gošća solistica, sopranistica Ingrid Haller kazala je kako se, iako već 10 godina nije članica riječke Opere, svaki put razveseli se pozivu i s užitkom surađuje. „Pjevač koji u svojoj karijeri nije u stanju otpjevati bar jednu Mozartovu ulogu svoga faha, nije potpuni pjevač ni tehnički ni umjetnički”, rekla je Haller.

Arije Figara spadaju u neke od najpoznatijih arija u povijesti opere, „Se vuol ballare” i „Non più andrai” – obje u prvom činu. Solist riječke Opere, bas-bariton Dario Bercich u talijanskoj verziji predstave igrao je lik Antonia, a sada je uživao u radu na ulozi Figara. „Mozart je vrlo zahtjevan, čini se lagan, kao da ga se može pod tušem pjevati, ali svaka koloratura mora biti na svom mjestu. Veliko je djelo, mnogo je rada za nama, nadam se da će publika uživati”.

Ravnatelj riječke Opere Petar Kovačić istaknuo je važnost ove koprodukcije za riječku Operu. U Italiji je izvedbom dirigirao Jan Willem de Vriend, a kako zbog zauzetosti termina nije bio u mogućnosti raditi u Rijeci, sjetio sam se Stefana Rabaglie, dirigenta koji u kratko vrijeme može postići zaista mnogo. Bili smo u pravu, a rezultat ćete vidjeti već u subotu na premijeri”, kazao je Petar Kovačić. 

Reprize Mozartove komične opere u četiri čina „Figarov pir” reprizno su na programu u srijedu 3. travnja u 19 sati, te 5. travnja u 19,30 sati.

Foto: promo
(Milena Jerneić) 
30. 3. 2019.