U subotu 19. prosinca u 20 sati u Histrionskom domu svečano
su dodijeljene nagrade XIII. Gumbekovih dana. Nagrade su dodijelili Marta Crnobrnja i Zlatko Vitez.
Ocjenjivački
sud XIII Gumbekovih dana u sastavu dramaturginja
i teatrologinja Mira
Muhoberac, predsjednica, likovna umjetnica i scenografkinja Marta Crnobrnja,
članica žirija, i predstavnik publike Branko Babac iskazuje veliko zadovoljstvo
što su se unatoč teškim egzistencijalnim okolnostima Gumbekovi dani u Histrionskom domu uspjeli održati i što su publici
omogućili radostan susret s iznimnim kazališnim ostvarenjima koja čuvaju dugu
tradiciju hrvatske kabaretne kazališne scene i kabaretnoga izraza.
Posebnim priznanjem za domišljen spoj tradicije komedije dell'arte i suvremenoga kabaretskog
izraza ocjenjivački sud nagrađuje glumca
Dražena Šivaka za intrigantnu
umjetničku izvedbu u monodramskoj predstavi Mistero
Buffo Kazališta Grupa & Triko cirkus teatra, Zagreb u režiji Lee Delong. Višegodišnjim istraživanjem i
glumačkim ostvarenjem kazališnih maski, silnica teatra dvorskih luda,
histriona, bufona i žonglera te spisateljske i književne baštine nobelovca Daria
Foa, Dražen Šivak pokazuje snagu neovisnoga kazališta i hrvatskih samostalnih
umjetnika uprizorujući taj tijek od srednjega vijeka do danas.
Posebnim priznanjem za kolektivnu glumačku igru ocjenjivački sud nagrađuje ansambl predstave Predsjednici&ca
(Pretposljednja večera) autora
Tarika Filipovića i Borisa Svrtana u koprodukciji Satiričkoga kazališta
Kerempuh, Zagreb i FIJI grupe, u režiji Tarika Filipovića. Naslonjena na
tradiciju danas gotovo zaboravljene gavelijanske suigre, glumačka ekipa te predstave,
u sastavu Tarik Filipović, Hrvoje Kečkeš, Ornela Vištica, Siniša Miletić i
Boris Svrtan, ukida predrasude i stereotipe o narcisoidnom isticanju vlastitih
osobnosti na kazališnoj sceni te suptilnim tkanjem glumačkih energija i
upućenosti na glumačke partnere pokazuje mogućnost stvaranja novoga komedijsko-kabaretskog
izraza koji dodiruje sudbinu nekadašnjega zagrebačkoga kabareta.
Nagradu za najbolju žensku ulogu dobiva Ecija
Ojdanić – za ulogu Vlajne u predstavi Vla
Vla Vlajland cabaret, prema tekstu Ivana
Lea Leme, u produkciji Kazališta Moruzgva,
Zagreb i u režiji Ivana Lea Leme. Ecija Ojdanić kao istodobno hajdučki i
iznimno snažno ženstveno impostirana Vlajna snagom glumačkog izraza, spojem fantastično glasovno i govorno izbrušenoga vlaškog idioma hrvatskoga
jezika, ostvaruje vrhunski glumački doseg kabaretskoga i monodramskoga izraza.
Svojom ulogom i cijelom predstavom pokazuje snagu monodramskoga kabareta kojom
upućuje na pobjedu glume i samostalnih umjetnika u utakmici s patrijarhalnim
mentalitetom i političkim i interesnim klanovima u naznačenoj mizansceni
hrvatske i svjetske povijesti.
Nagradu za najbolju mušku ulogu dobiva Hrvoje Klobučar
– za uloge Jadranka, Jane, Miloša i Tonija u
predstavi Na parove razbroj s' prema
tekstu Petera Quiltera u režiji Ivana-Gorana
Viteza. Potaknut na glumačke bravure izvrsno napisanim tekstom, suptilnom
redateljskom rukom i glumačko-egzistencijalnim partnerstvom s Ana-Marijom
Percaić, u ovoj četverostrukoj duodrami komedijskoga žanra Klobučar je jednako
izvrstan u svim ulogama. Svim ulogama Hrvoje Klobučar ostvaruje preobrazbu
vlastita glumačkog identiteta, u ljubavnim pričama karakterističnima za našu
suvremenost različitim idiomima i glumačkim izrazima predočujući živost šarmantnoga
i preciznoga kabaretskog i komedijskog izraza.
Nagradu za najbolju predstavu dobiva predstava Predsjednici&ca (Pretposljednja večera) autora Tarika
Filipovića i Borisa Svrtana u koprodukciji Satiričkoga kazališta Kerempuh,
Zagreb i FIJI grupe, u režiji Tarika Filipovića. Zaokružena, cjelovita i
kompletna predstava
koja pršti komedijskom energijom zasniva se na prikazivanju i kazališnom
oživljavanju hrvatske dalje i bliže povijesti, ali i suvremenosti iz vizure
četiriju predsjednika i jedne predsjednice. Svi sudionici ove predstave jednako
izvrsno ostvaruju svoje uloge: Tarik Filipović kao Franjo Tuđman, Hrvoje Kečkeš
kao Stipe Mesić, Ornela Vištica kao Kolinda Grabar-Kitarović, Siniša Miletić
kao Ivo Josipović i Boris Svrtan kao Josip Broz Tito, u spoju prošlosti i
sadašnjosti realizirajući iznimnu profesionalnu predstavu koja svojom
cjelokupnošću i izvrsnim glumačkim, pjevačkim i plesnim dionicama pokazuje
jednako mogućnost pomirbe u političkoj svijesti koliko i mogućnost pomirenja
komedijskog, satiričnog i kabaretskog izraza.
Za izniman doprinos oživljavanju kabareta nagrađujemo glumca Ljubomira
Kerekeša za četrdesetogodišnje
djelovanje u kazalištu i trajno oživljavanje komedijske i kabaretske scene.
Djelujući u profesionalnim institucionalnim hrvatskim kazalištima, najviše u
Hrvatskom narodnom kazalištu u Varaždinu, u Hrvatskom narodnom kazalištu u
Zagrebu i u Satiričkom kazalištu Kerempuh u Zagrebu te u Glumačkoj družini
Histrion, Kerekeš ustrajno njeguje oblik monodramskoga i putujućega kazališta
kojim ostvaruje visoke dosege i osvaja publiku širom Hrvatske.
Sa sinom Janom
Kerekešom, nadarenim mladim glumcem, u Kerekesh teatru nizom predstava pokazuje
da je glumačka i kabaretska misija hrvatskoga kazališta moguća jednako na neovisnoj
koliko i na institucionalnoj sceni. Mnogobrojnim autorskim
predstavama, a najviše monodramama Skupština i Dimnjačar maestralno ulazi ne
samo na sve kazališne pozornice nego i u sve kutke hrvatskih mjesta i gradova i
obiteljskih prepričavanja. Njegovi Trpimir Oršuš, Bogi Ivač, dimnjačari,
umišljeni bolesnici i ratnici postaju dijelom hrvatske stvarnosti. Dokazuje to ostvarena
sloboda izraza i popularnost i omiljenost i u gledatelja i u kazališnih
kritičara.
(Elizabeta
Vrbančić)
21. 12. 2020.