Keinberg – mjesto koje nestaje autorski je projekt dramaturginje i redateljice Vedrane Klepice, kazališna distopija o
zajednici čija dugoročna industrijska i ekonomska eksploatacija područja na
kojem se nalazi doslovno dovodi u pitanje samo njeno postojanje, čija će se
premijerna izvedba održati u Teatru EXIT
1. prosinca 2020. u 20 sati, u sklopu zatvaranja
ovogodišnjih Ganz novih Perforacija.
„Prvi vlak prošao je ovuda
tek 1888. No, tračnice su bile provizorne, napravljene od drveta. Prava
funkcionalna željeznica neće se izgraditi još jedanaest godina i koštat će
današnjih gotovo 8 milijuna eura. Ispraznit će blagajnu i dovesti regiju gotovo
do bankrota. Ali da bi se iz ničega stvorilo nešto treba se malo oznojiti.
Treba malo upregnuti mišiće.
U početku je bilo
22 ljudi. Nedugo nakon toga ih je vlakom došlo još 236. Zatim 2456. I nakon
toga je samo raslo.
Taša je došla
ovdje tražiti posao.
Kaspar i Olaf
ga već imaju.
Bjorn je bio gotovo
neprepoznatljiv kada se moralo identificirati njegovo tijelo.
2 Albanaca su
nađeni zapaljeni u kabini vozila.
Astrid je dobila zaista
velikodušnu odštetu od firme.“
Keinberg se bavi moralnim i ekonomskim raspadom male industrijske zajednice u
neimenovanom mjestu u Europi. Kazališna predstava počiva na istraživanju
stvarnih slučajeva više gradova, osobito se fokusirajući na jedno
specifično mjesto na samom sjeveru Švedske, u kojem je kroz intenzivnu
eksploataciju rudnika željezne rude doveden u pitanje opstanak cijele gradske
zajednice. Sličnih primjera o industrijskim gradovima u raspadu ima sve više u
cijeloj Europi, i dobar su politički i klasni termometar jednog sistema koji se
već desetljećima prirodno mijenja, no isto tako ugrožava cijelu jednu grupaciju
radnika te nerijetko kreira urbano siromaštvo. Predstava kroz izvedbeni i
vizualni jezik istražuje ponavljajuće principe kasnog kapitalizma u kojem sami
sistemi koji su osnova izgradnje jedne ekonomske zajednice, kroz nedovoljnu
kontrolu, postaju razlozi njezinog raspadanja. Što se događa kada jedina
industrija koja uzdržava grad/zajednicu, istovremeno odgovara za njegov
nestanak? Što se psihološki i sociološki događa s tom zajednicom?
Vedrana Klepica, jedna od najzanimljivijih autorica mlađe generacije, o predstavi kaže:
„Keinberg je tvrda, rudarska anti-bajka
o imaginarnom mjestu i društvu čiji temelji neosporno ekonomski i moralno propadaju,
te ljudima koje je suviše strah suočiti se s tom istinom. Nije me zanimala
pozicija uzročnika posljedica, niti nekakvih mračnih struktura. Nisu me
zanimali niti veliki konflikti. To je naprosto priča o prosječnosti, o svima
nama koji nismo možda toliko pokvareni da radikalnije utječemo na društvo, ali
smo dovoljno uplašeni ili bezidejni da mirno gledamo kako sve propada u ništavilo.“
Premijera predstave održat će se u utorak, 1. prosinca 2020. u 20 sati, u Teatru
EXIT, dok je repriza na programu u petak, 4. prosinca u 20 sati. Autorski
tim predstave uz Vedranu Klepicu,
koja potpisuje tekst i režiju, čine glumci i glumice Boris Barukčić,
Hrvojka Begović, Nataša Kopeč i Pavle Vrkljan, za glazbu je odgovoran Hrvoje Nikšić, dok je svjetlo i video
oblikovao Ivan Lušičić Liik.
Suradnica za scenski pokret je Anna
Javoran, a kostime i scenografiju potpisuje Petra Pavičić. Predstava je nastala u produkciji udruge Domino, u sklopu Festivala Ganz nove Perforacije, a u koprodukciji s Teatrom EXIT. Sufinancirana je
sredstvima programa Kreativna Europa Europske Unije u okviru projekta suradnje ACT: Art, Climate, Transition uz
financijsku podršku Ministarstva kulture i
medija Republike Hrvatske te Grada Zagreba.
VEDRANA KLEPICA
djeluje kao dramska spisateljica, dramaturginja i redateljica. Drame su joj
izvođene u Hrvatskoj, Velikoj Britaniji, Njemačkoj, Lichtensteinu, Luxembourgu,
Francuskoj, Srbiji, Australiji i Argentini, te su prevedene na šest različitih
jezika Sudjelovala je na nekim od najbitnijih festivala i rezidencija za
dramske i kazališne autore. Dosad izvedeni naslovi uključuju J.A.T.O,
Radio Kundera, To Fuck Because We Want To, Tragična Smrt Ekonomskog
Analitičara, Nebo je sivo i vidi se ispušni dimnjak tvorničkog postrojenja,
Moby play, Bijeli bubrezi, Naš odgoj,
Instructions For Understanding Multiannual Plants, Lepa Brena Project, Posljednje obraćanje usamljene gitare glazbenika i poduzetnika Miroslava
Škore iz turbulentne godine predizborne izolacije,
etc.
(Karla Pudar)
30. 11. 2020.