U Galeriji Kazamat u
Osijeku održat će se otvorenje samostalne izložbe Lane Stojićević “Mizanscena” u
petak, 27.
studenog s početkom u 19 sati.
Mizanscena (franc. mise-en-scène) je
izvorno kazališni pojam koji se odnosi na scenski aranžman i vizualne efekte,
ali i atmosferu koja se scenom stvara, pri čemu autor postaje metteur-en-scene, ili
doslovno „postavljač na scenu“.
Upravo tu ulogu preuzima Lana Stojićević u radovima predstavljenima
na ovoj izložbi. Poput istinskog metteur-en-scène, ona postavlja scenu: stvara set pronalazeći i nadograđujući
okruženje, izrađuje kostime i makete te kreira kompozicije. Nastanku svakog od
ovih radova prethodi detaljno umjetničko istraživanje, važan element koji je
konstantan u njezinoj umjetničkoj praksi. Originalnost vizualizacije,
koherentno kombiniranje dokumentarnog i fiktivnog (ponekad i s dozom humora,
ali uvijek sa suptilnim aktivističkim porivom), fragmentiranost narativa i
minucioznost izvedbe karakteristike su kojima postiže visoku hipertekstualnost
radova. Moglo bi se reći da se radi o određenoj vrsti scenske fotografije, za
potrebe koje umjetnica preuzima i ulogu redatelja, scenografa, kostimografa i
izvođača. Fotografije su to koje čitamo kao što čitamo svijet oko sebe –
povezujući funkcije, vrijednosti i značenja.
Okruženje u kojem živimo je slojevito, između
ostalog i u geografskom, društvenom i povijesnom smislu. Izoštrenim okom
promatrača, Lana uzima u obzir sve te slojeve i priprema vlastite imaginarije.
Polazeći uvijek od lokalnih specifičnosti, odabire asocijativne krajolike u
kojima se potom rađa inicijalna ideja i otvara prostor diskursa. Tako u Crnom brdu (2015.)
polazi od lokacije smještene usred sela Donje Biljane u Ravnim kotarima, gdje
je 2010. godine deponirano gotovo 140.000 tona otpada bivše šibenske Tvornice
elektroda i ferolegura. Potom izrađuje kostim kao simboličku zaštitu od
ekocida, koji je prekriven ravnokotarskim vezom četverokukom, simbolom nade i
zaštite. Figura, osim što dodatno naglašava imaginarni narativ naslućene
distopije, upućuje i na slojevitu povezanost krajolika i stanovništva.
Fotografija ovdje služi kao sredstvo
reprezentacije, kao medij koji je dovoljno realan, a istovremeno manipulativan.
Konkretno, njom otvara prostor ne samo za manipulaciju krajolikom, već i
manipulaciju činjenicama. Sinopsis kao takav ne postoji, on nije zadan -
narativ je fragmentiran, predočen kroz element fikcije kao refleksija
stvarnosti, a gledatelj sam stvara priču. Primjetna je tako fluktuirajuća
razina narativnosti kroz izložbu – u Fasadi je
ona gotovo nepostojeća, u Crnom
brdu se javlja samo u naznakama, dok je u Sunny Side-u ta razina
najviša, iako ne strogo interpretacijski definirana. U Betonicusu pak,
umjetnica intervenira u naraciju unoseći, po prvi put u svom radu, vlastiti
tekst kao medij i metodu.
Ponovno polazeći od činjenične i asocijativne
razine određene lokacije, ovaj put istodobno povijesnom i futurističkom
vizijom, u radu Sunny
Side (2018.) futuristička kupola hotela Zora u Primoštenu
postaje set radnje imaginarnog znanstveno fantastičnog filma. Hotel je koncem
60-ih godina prošlog stoljeća izgrađen prema projektu Lovre Perkovića, a
posjetio ga je i slavni Orson Welles. Posebno je intrigantan nelinearan
vremenski odnos prošlosti i budućnosti – fotografije su to nekih neostvarenih,
ali potencijalnih budućnosti koje pak pripadaju duhu prošlog vremena. Lana se
pritom vješto koristi dostupnim činjenicama kao sredstvima manipulacije, one
joj služe da bi stvorila naznake vlastitog imaginarija, ispreplićući fikciju i
faktografiju i dovodeći ih u nove odnose. Semantički elementi koje konstruira i
unosi su jasno promišljeni i evociraju osobit zeitgeist. Na asocijativnoj razini,
gledatelju je ponuđeno dovoljno materijala za bezbroj mogućih narativa, što
pridonosi relevantnosti rada u današnjem vremenu u kojem pluralizam istina i
alternativne činjenice sve više uzimaju maha.
Iako se svi ovi radovi na određen način bave
simbolima, on je možda najeksplicitnije naglašen, i gotovo do razine karikature
doveden u radu Fasada (2018.).
Fasada je element gradnje koji predstavlja mjesto gdje se susreću javno i
privatno pa ih u tom smislu razdvaja, ali i spaja. Ovog puta kostim je
inspiriran događajem iz 1931. kada su se povodom tradicionalnog bala arhitekti
Manhattana kostimirali u svoje zgrade. Problematizirajući fenomen divlje
gradnje u Dalmaciji, ovim se kostimom poigrava osebujnom estetikom takve
arhitekture i, dostojno ulozi koju preuzima, pokušava se nametnuti postojećem
krajoliku. Fasada je u tom kontekstu shvaćena kao izraz vlastitog stila, baš
kao što odjećom koju nosimo možemo izraziti svoje raspoloženje, osobnost,
uvjerenja i ukus. Međutim, kuća biva u nekakvom prostoru, koji je javan, a
fasada postaje i dio njega. Nekontrolirana (iz)gradnja utječe na vizuru
dalmatinskog krajolika koji ostaje nedefiniran, često samo intencionalno
romantiziran, a u suštini pretjerano dekoriran i sladunjav.
Nadograđujući prethodna istraživanja, u svom
najnovijem radu Betonicus (2020.)
Lana i doslovno ulazi u kazališnu sferu, inicijalno istražujući skladišta
splitskog HNK, a potom stvarajući elemente vlastite imaginarne predstave. Za
razliku od Fasade,
elementi koje sada izabire više su od simbola, oni su potpuno personificirani,
s unaprijed određenim ulogama. Neokorinstki, betonski stup i PVC vrata, česti
protagonisti spomenute suvremene dalmatinske gradnje, postaju glavni likovi
predstave čija je kulisa slavni splitski antički trg, danas preplavljen
banalnim prizorima suvremenog života grada koji živi u službi turizma.
potpunosti dekontekstualiziran, zarobljen u osobnoj trivijalnosti, Betonicus
promišlja smisao vlastite egzistencije u kojoj opstoji kao puki oponašatelj
izvornih predaka i kao takav ostaje otuđen, besmislen. Lica ovih likova,
karakteristična za antičke junake kao klasične nositelje krivnje, otkrivaju svu
tragičnost nastale situacije. U nedostatku karaktera kao bitnog obilježja, oni
pak postaju anti-junaci ove neobične neo-antičke tragedije, čije katartičko
iskustvo u suvremenoj inačici ne izostaje.
Oblačeći se u kostim i postavljajući se subjektom
rada, Lana vlastiti lik unosi u rad i takvim se pozicioniranjem postavlja u
ulogu glavne protagonistice vlastitih radova. Vlastito tijelo, međutim,
predstavlja se kao kolektivno tijelo, a individua na fotografiji postaje simbol
odgovornosti za ono što nas okružuje. Naime, jednako kao što mi oblikujemo
krajolik, krajolik oblikuje i nas te utječe i na način na koji razmišljamo i
djelujemo. Možda je važno podsjetiti se da se svakodnevno i sami, i kao
pojedinci i kao društvo, nalazimo u ulozi metteur-en-scène. Zamislimo stoga
sljedeću viziju: u kakvom ćemo okruženju bivati?
Tekst:
Jasmina Šarić
O UMJETNICI
Lana Stojićević (Šibenik,
1989.) pomoću fotografije, tekstila, kostima ili arhitektonske makete istražuje
teme poput divlje gradnje, arhitektonskog nasljeđa i ekološkog zagađenja.
Diplomirala je slikarstvo 2012. na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Izlagala je
na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu te je
boravila na nekoliko rezidencijalnih programa. Za svoj je umjetnički rad
primila više nagrada, od kojih se ističu Metro Imaging Mentorship Award na
izložbi New East Photo Prize (London, 2016.) i godišnja nagrada Hrvatskog
društva likovnih umjetnika za mladu umjetnicu (Zagreb, 2015.). Bila je
finalistica nagrade Nagrade Radoslav Putar koju dodjeljuje Institut za
suvremenu umjetnost (Zagreb, 2015.) te nagrade New East Photo Prize koju
dodjeljuje fondacija Calvert 22 (London, 2016., 2018). Članica je Hrvatske
zajednice samostalnih umjetnika. Živi i radi u Splitu.
RADNO
VRIJEME GALERIJE KAZAMAT:
srijeda,
četvrtak i petak od 17 do 20 sati
subota i nedjelja od 10 do 13 sati
ili prema prethodnoj najavi
Izložba
ostaje otvorena do 12. prosinca 2020. godine, a moguće ju je pogledati u radnom
vremenu galerije te uz prethodnu najavu.
Ulaz na izložbu je
slobodan.
(Urban Cult)
26. 11. 2020.