Nekadašnje glavno kino HRFF-a, Kino Europa, ponovo je
adresa za festivalske projekcije, no ovaj put u svom online izdanju. Naime,
platforma za prikazivanje filmova na adresi
www.kinoeuropa.hr ugostit će cjelokupni filmski program festivala, a
sve
projekcije su besplatne te će biti dostupne za gledanje cijelo vrijeme trajanja
festivala, bez uobičajenog dnevnog rasporeda.
Povodom predstavljanja ovogodišnjeg programa, selektor 18. HRFF-a
Petar
Milat osvrnuo se na specifične uvjete života u ovoj godini trajnog
izvanrednog stanja.: „Za razliku od onih koji će izazvani trenutnim
stanjem nesigurnosti širiti paniku i sijati strah, putem
festivalskog programa želimo istaknuti sve one prečesto marginalizirane prakse skrbi, solidarnosti,
prijateljstva i ljubavi koje su izašle na vidjelo i izborile svoje pravo
javnosti u ovo konfuzno i tmurno doba.“ Milat te dodao kako je fokus ovogodišnjeg
izdanja
HRFF-a usmjeren upravo na takve prakse ili pitanja, bilo da se radi o životu transseksualne
populacije, ženskim pravima ili pravima osoba s invaliditetom.
Prvak sporog filma, filipinski
višestruko nagrađivani redatelj
Lav Diaz, publici HRFF-a vraća
se s još jednom pričom o marginaliziranim ljudima,
Genus
Pan, u kojoj pratimo tri ilegalna rudara na putovanju na svoj otok nakon
višemjesečne muke rada u paklenim uvjetima. Diaz
je za
Genus Pan na ovogodišnjoj
Mostri dobio nagradu Horizonti za najboljeg redatelja. Premijerno prikazan na
Međunarodnom filmskom festivalu u Rotterdamu, te potom na IDFA-i, dokumentarni
film srpskog redatelja
Mladena Kovačevića Merry Christmas, Yiwu sniman je u „radionici Djeda Mraza“ – jednoj od 600 tvornica
božićnih ukrasa u kineskom gradu Yiwu iz
kojeg dolazi više od dvije trećine svih svjetskih novogodišnjih ukrasa. U filmu
pratimo radnike, menadžere i vlasnike tvornica, uglavnom cijele kineske
obitelji, u njihovim svakodnevnim radnim i životnim ritualima dok čavrljanju,
pjevaju, ogovaraju, zaljubljuju se i odljubljuju, sve uz diskretnu dozu apsurdnog
humora.
Dvije iznimne autorice,
Helen
Keller – slijepa i gluhonijema američka
književnica, te
Aleksandra Kollontaj –
revolucionarka i feministkinja te glavna figura ruskog socijalističkog pokreta,
u fokusu su dva izuzetna dokumentarna filma. Jedan od najzanimljivijih
autora američke nezavisne kinematografije, bostonski redatelj
John Gianvito
nastavlja svoje dugogodišnje filmsko istraživanje progresivnih društvenih
pokreta i njihovih protagonista s portretom
Helene Keller u filmu
Her Socialist Smile. Keller je aktivistkinja
koja je život posvetila borbi za socijalističke ideale i prava manjina. Interdisciplinarna umjetnica i redateljica
Dora
Garcia u svom novom filmu
Ljubav s preprekama
(
Love With Obstacles) zaranja
u ostavštinu izvanredne autorice i feministkinje Aleksandre Kollontaj koja se čuva u moskovskim
arhivima. Istražuje ono poznato i ono što je ostalo neispričano te kroz
pronalaske konstruira njezinu viziju budućnosti socijalističke feminističke
revolucije. Film ujedno prati
genealogiju današnjeg uzleta feminizma.
Švedski dokumentarista
Fredrik
Gertten u svom najnovijem filmu
Push obrađuje globalnu stambenu krizu te prati
posebnu izvjestiteljicu UN-a za pravo na stambeno zbrinjavanje
Leilani Farhu u njezinoj istrazi mutnog svijeta nekretninskih
investitora, špekulanata i najmodavaca koji
igraju značajnu ulogu u kreiranju stambenih uvjeta i gradovima diljem svijeta. Cijene
stanova nezaustavljivo rastu, dok prihodi njihovih stanara ostaju jednako niski, a život u gradu se sve manje može smatrati
životom. Gertten i Farhu posjećuju Veliku Britaniju,
Španjolsku, Čile i Južnu Koreju, pokušavajući odgonetnuti zašto gradovi na tako
različitim lokacijama imaju gotovo isti problem.
Raznovrsnu selekciju nagrađivanih dokumentarnih filmova ovogodišnjeg
festivalskog izdanja čine i dugometražni debi redatelja
Ivana Ramljaka,
ujedno i prvog umjetničkog direktora HRFF-a,
O
jednoj mladosti, te kandidat za nagradu Europske filmske akademije za najbolji
dokumentarni film
Little Girl francuskog redatelja
Sebastiena Lifshitza s izvanrednom protagonistkinjom,
sedmogodišnjom
Sashom koja je, premda rođena u tijelu dječaka, oduvijek znala da je
djevojčica.
O jednoj mladosti Ivana Ramljaka je film o
izgubljenoj generaciji hrvatske mladosti s kraja devedesetih godina prošlog
stoljeća, koja pokušava pronaći svoj identitet na stratištu razornog rata. Trinaest
godina nakon iznenadne smrti nekadašnjeg najboljeg prijatelja, redatelj pokušava
rekonstruirati njegov život i njihov međusobni odnos, koristeći samo fotografije
i video materijale koje je prijatelj tada snimao. Film je nagrađen na
Dokufestu kao
najbolji
dokumentarni film Balkana, dobitnik je Grand Prixa ovogodišnjih Dana hrvatskog
filma, te je dobitnik posebnog priznanja na beogradskoj Slobodnoj Zoni.
U programu 18. HRFF-a je i jedan od najzapaženijih filmova 2020. godine,
Never Rarely
Sometimes Always redateljice
Elize
Hittman nagrađen Srebrnim
medvjedom na Berlinaleu, te glavnim nagradama festivala u Sundanceu i San
Sebastianu o trudnoj sedamnaestogodišnjakinji koja bez dopuštenja roditelja ne
može pobaciti u svom ruralnom gradu u Pennsylvaniji te se otisne na putovanje
ka New Yorku gdje je pobačaj moguć. Film će se, za razliku od ostalih naslova,
moći pogledati na proljeće 2021. godine u nekom od zagrebačkih kina, odnosno
neće biti dostupan online od 06-13/12/2020 kada traje online izdanje 18.
HRFF-a.