Otvorenje izložbe ''Katastrofa neviđenog'' Radenka Milaka održati
će se u Muzeju suvremene umjetnosti u prostoru za povremene izložbe na 2. katu
ovog četvrtka 15. listopada 2020. s početkom u 19 sati.
Svjetsku muzejsku i galerijsku scenu banjalučki
umjetnik Radenko Milak je zaintrigirao fascinantnim crno-bijelim akvarelima s
motivima uglavnom preuzetim iz svijeta dokumentarne fotografije, iz on-line
arhiva, s društvenih mreža i elektronskih portala. Od ranih 2000-tih Milak
razvija vještinu slikarske tehnike crno-bijelog akvarela, ali i izoštrava fokus
na teme kao što su velike svjetske katastrofe, ratovi, globalne ekološke krize,
prijelomni društveni i kulturni događaji itd.
Izložba tematski pokriva turbulentno 20. stoljeće, ali je usredotočena na našu
nestabilnu stvarnost. Autorski je prikaz povijesti društvenih i
političkih prevrata s izazovnim motivima svekolikih borbi za slobodu,
izbjegličkih i migrantskih kriza, klimatskim promjenama te društvene povijesti
ekonomske i rasne neravnopravnosti i nejednakosti, društvene opresije nadzorom
i kontrolom pa sve do trenutne krize vezane uz pandemiju bolesti Covid-19.
Na zagrebačkoj izložbi Milak će izložiti nekoliko kompozitnih cjelina velikog
formata te animirane filmove izvedene prema motivima postojećih filmskih
dokumentarnih predložaka. Njegovi su akvareli crno-bijeli i zbog toga
neodoljivo podsjećaju na svoje fotografske i filmske uzorke. Milak je nomad u
svijetu digitalnih slika uz koje je odrastao i za njega su dokumentarne
fotografije koje kolaju prostorima interneta izazovne kao slike, medij kojim
svijet oduvijek komunicira, a danas izuzetno učestalo. Utoliko su njegovi
akvareli uvijek slike, bile one preuzete kao fotografske ili nekog od medija, pokretne slike,
filma ili videa.
Svjesni medijski mimezis, prevođenje iz jednog medija u drugi, te izbor tema
omogućili su umjetniku da pojača značenje poruke prvotno zapisane fotografskom
slikom, mehaničkim medijem, za kojeg znamo da objektivno bilježi sliku
stvarnosti. Međutim, njegova djela daleko su iznad postupka kopiranja, te je
svaka sličnost s izvornikom zapravo „slučajna“. Ovdje se radi o poetičnom,
analognom slikarskom postupku ponavljanja, ponovnog iznošenja zaboravljene,
nevidljive, skrivene ili potisnute stvarnosti što njegovim djelima daje snažnu
i autentičnu vizualnu senzaciju pretvorenu u vlastiti apsurd, u ljepotu
društvene traume.
Upravo tim postupkom medijske tranzicije, tim prijevodom iz
jednog u drugi medij i suvislom, suštinskom redukcijom sadržaja slike, ali i
postupkom prožimanja prošlosti i sadašnjosti, Milak je uklonio sve suvišne
šumove i motiv izolirao u snažan, univerzalni znak što mu trenutno daje zasebno
mjesto na svjetskoj sceni suvremene umjetnosti. Njegove slike nisu informacije
već duboko proživljena stanja koja se kao takva prenose i na promatrače.
Radenko
Milak
banjalučki je umjetnik mlađe generacije sa značajnom međunarodnom karijerom
koji je 2017. predstavljao BiH na 58. venecijanskom bijenalu projektom
„Universe of Disaster“. Izlaže u prestižnim svjetskim muzejima i galerijama.
Kustos izložbe: Tihomir Milovac, muzejski
savjetnik
Izložba
će biti otvorena do 29.11.2020.
(Urban Cult)
14. 10. 2020.