U Hrvatskom školskom muzeju otvorena je izložba „Stoljeće
djeteta u Hrvatskoj: djetinjstvo i
školovanje u 20. stoljeću“ koja će vas odvesti u čaroban
svijet djetinjstva 20. stoljeća, ali i u
one manje lijepe trenutke odrastanja u tom vremenu.
Hrvatski školski muzej organizator je izložbe „Stoljeće
djeteta u Hrvatskoj: djetinjstvo i školovanje u 20.
stoljeću“ koja je otvorena u subotu 21.
prosinca 2019. godine u prostorima muzeja. Projekt „Stoljeće
djeteta u Hrvatskoj“, započet u
siječnju 2019., ostvarili su djelatnici Hrvatskog školskog
muzeja, koncepciju izložbe potpisuju
Štefka Batinić, Sonja Gaćina Škalamera i Elizabeta Serdar, a
autori tekstova kataloga su Lea
Bakić, Štefka Batinić, Marijana Bračić, Ivana Dumbović
Žužić, Dubravka Galoić Kahlina,
Jelena Miholić Madunović, Dubravka Miljković, Sanja Nekić, Elizabeta
Serdar, Filip Sunđi i
Gordana Vnuk.
Za vizualni identitet i likovni postav izložbe
zaslužni su Bachrach & Krištofić.
Svečanom otvorenju, uz recitacije o djetinjstvu u
interpretaciji gimnazijalca Lava Novosela,
nazočili su brojni gosti. Uz prigodne govore gospođe dr. sc.
Štefke Batinić, ravnateljice
Hrvatskog školskog muzeja, dizajnerice gospođe Sanje
Bachrach Krištofić prisutnima se
obratila gospođa mr. sc. Katarina Milković, prof.,
izaslanica gradonačelnika Grada Zagreba
gospodina Milana Bandića koja je i otvorila izložbu. Izložba
ostaje otvorena do 31. kolovoza
2019. godine.
Dinamično 20. stoljeće bilo je doba ekstrema, sa svojim
vrtoglavim i rastrganim
godinama, velikim ratovima i olovnim vremenima, sa svojim
znanstvenim i tehnološkim
dostignućima, sa snovima o stvaranju novoga čovjeka i bolje
budućnosti, bilo je i stoljeće djeteta, u kojem se rastakala stara i stvarala nova
predodžba o djetetu. „Stara“ pedagogija
naglašavala je inferiornost djeteta, dok nova ističe njegove
potencijale. Postupno je tekao
proces udaljavanja od prosvjetiteljske slike djeteta kao
adresata odgojnoga djelovanja
kompetentnih odraslih u korist romantične slike djeteta i
poštovanja djetinjstva kao
specifične razvojne faze.
Izložbom i katalogom „Stoljeće
djeteta u Hrvatskoj: djetinjstvo i
školovanje u 20 stoljeću“ željeli smo u osnovnim crtama
prikazati različite aspekte djetinjstva
i školovanja te općenito dječje kulture u 20. stoljeću.
Roditeljski dom i roditeljski odgoj
oblikuju djetetovu temeljnu sliku o samome sebi. Razvojem
društva sve je više djece i u sve
ranijoj dobi bilo obuhvaćeno organiziranim oblicima ranoga
odgoja. Pravi „korak u javni
život“ za dijete je bio polazak u školu.
Unatoč brojnim
kritikama koje je škola kao institucija
doživjela u 20. stoljeću – od toga da ubija duše učenika do
toga da proždire djetinjstvo i
mladost – ona je ostala postojana u svojoj funkciji,
nesklona brzim promjenama i u svojoj biti
nesklona djetetu. U pripremi ove izložbe pokrenuta je akcija
„Slatko sjećanje na djetinjstvo“,
u kojoj je sudjelovao veliki broj građana koji su muzeju
darovali preko 3500 različitih
predmeta iz djetinjstva poput igračaka, školskih dokumenata,
fotografija, spomenara,
školskih torbi i pernica, slikovnica i ostale građe od kojih
će jedan dio biti prikazan na izložbi.
Cilj projekta „Stoljeće djeteta u Hrvatskoj“ je predstaviti publici građu Hrvatskoga
školskog muzeja (1901.) koja govori o povijesti djetinjstva
i kontekstu odrastanja u 20.
stoljeću uz što će se organizirati i popratne aktivnosti
poput radionica i predavanja.
(mr. Marijana Bračić, prof.)
23. 12. 2019.