U biblioteci Rotulus Universitas upravo je
objavljena knjiga Mia Đikić ''Držićev Ja i Drugi'' – etnička drugost i
grotesknost u dramskom djelu Marina Držića.
U knjizi Držićev Ja i Drugi Mia Đikić analizira povezanost grotesknosti s dvama odnosima: Ja – Drugi (etnički) i nazbilj – nahvao.
Upravo propitivanje tih odnosa unosi u analizirana dramska djela
groteskne elemente, motive, opise, likove i situacije: u prvom slučaju
stvarajući smiješan učinak toga fenomena, a u drugom učinak jeze.
Autorica pokazuje da je u prvom odnosu groteskno neraskidivo povezano s
parodijskim, ironijskim i farsičnim, dok u drugom odnosu strašan učinak
grotesknog vodi društvenoj satiri.
Propitivanju odnosa Ja i etničkog
Drugog, kao dominantne drugosti u Držićevu dramskom opusu, prethodi
problematiziranje samog pojma identiteta, a time i odnosa teksta i
konteksta, odnosno dramskih i izvandramskih identiteta te s njima
povezanih mogućnosti odmaka od kolektivnih (stereotipnih) identiteta i
izlaženja iz granica žanra – pastorala i komedija. Odnos Ja i Drugog
autorica uspostavlja na temelju manjih ili većih razlika u nekoliko
zadanih kriterija, iz čega proizlazi nekoliko stupnjeva bližih i daljih
drugosti. Smiješan učinak grotesknog povezan je tako s etničkim humorom,
koji postoji unutar određene zajednice odnosno konteksta. Kulturni
stereotipi, koji su nužan preduvjet etničkog humora, uspostavljaju
stereotipne razine životinjskog, ljudskog i božanskog u društvu, kao i
odnose visokog i niskog.
Mia Đikić
rođena je 1985. Diplomirala je hrvatski jezik i književnost te ruski
jezik i književnost 2008. na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u
Zagrebu, gdje je i doktorirala s tezom u kojoj propituje postojanje i
svrhu etničke drugosti u dramskim djelima Marina Držića. Od 2005. do
2007. godine sudjelovala je u znanstveno–umjetničkom projektu Lukrecija
na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Godine 2008. dobila je
Posebnu rektorovu nagradu za izvedbu drame Lukrecija s istoimenom
amaterskom glumačkom družinom, kao i Nagradu za najbolju predstavu na
48. festivalu kazališnih amatera u Kastvu. Od 2009. godine zaposlena je u
Agenciji za znanost i visoko obrazovanje Republike Hrvatske. Članica je
Hrvatskoga filološkog društva. Područja su njezina interesa povijest i
teorija renesansne drame i kazališta, prije svega dubrovačke renesansne
komedije.
(Urban Cult)
7. 11. 2019.