Nakon iznimnog uspjeha opera „Macbeth“ i
„Otello“, trilogiju Verdi-Shakespeare - Surian, jedinstveni operni projekt u
Hrvatskoj, zatvara komični „Falstaff“.
Posljednja i jedina
Verdijeva komična opera, kojom je veliki Maestro odaslao vedri pozdrav svijetu
pri kraju svog životnog puta, bit će premijerno izvedena u ponedjeljak, 7.
svibnja 2018. u 19 sati u riječkom HNK Ivana pl. Zajca, a potom 10. i 12.
svibnja. Opernom predstavom u režiji i dramaturgiji Marina Blaževića dirigirat
će maestro Ville Matvejeff.
Intenzivnu kolektivnu
igru, punu komičnog naboja i duhovitih zapleta, cijelog opernog ansambla
predvodi, naravno, nacionalni prvak Giorgio Surian u naslovnoj ulozi. Slavnog
Shakespeareova lika, osebujnog osiromašenog plemića i ostarjelog zavodnika Sir
Johna Falstaffa, Surian je s velikim uspjehom igrao više puta tijekom svoje
bogate i blistave međunarodne karijere.
„Falstaff je svjestan kako više
nije mlad, ali i dalje ima muški poriv ostati zauvijek mladim zbog žena. Poduzima
sve ne bi li se na brzinu domogao novca, a nije mu zapravo ni do ljubavi.
Upravo zato je zabavan i smiješan. Iako svjestan, čim popije čašu vina, izgubi
se u fantaziji da je lijep, još uvijek poželjan, da je frajer“, kaže Surian o
Falstaffu.
Četverolist „veselih
žena windsorskih“ čine sjajne pjevačice i sjajne komičarke Anamarija Knego (u
alternaciji s Ingrid Haller) kao Alice Ford, Vanja Zelčić kao Nanetta, Ivana
Srbljan kao Mrs Quickly te Biljana Kovač kao Meg Page.
Iako naslovljene imenima muških likova, sve tri opere riječke Trilogije,
podsjetimo, posveta su ženskom rodu. Marin Blažević navodi:
„Četiri žene windsorske nemoguće je svesti na simboličke
figure ili dramaturške funkcije jer su uspostavljene kao kompleksne osobe koje
svojim karakterima oblikuju i usmjeravaju dramske situacije. Njihovi su
principi ironija i invencija, otpor i solidarnost. One su žene koje upravljaju
svojim pravima. Usprkos svima koji im to pravo osporavaju.“
U ostalim ulogama, uz
orkestar i zbor riječke Opere, nastupit će Robert
Kolar, Aljaž Farasin, Sergej Kiselev, Marko Fortunato i Dario Bercich.
Dramaturgu-redatelju Marinu Blaževiću, koreografkinji Selmi Banich,
kostimografkinji Sandri Dekanić te oblikovatelju svjetla Daliboru Fugošiću,
stalnim članovima autorske ekipe svih opera Trilogije, ovoga puta pridružuje se
scenograf Dalibor Laginja.
„Falstaff“ je nastao prema
motivima Shakespeareove komedije „Vesele žene windsorske” i scenama dvodijelne
povijesne drame „Henrik IV”, a zajednički rad Verdija i
libretista Arriga Boita na ovoj je operi trajao gotovo tri i pol godine. Boito je tada kazao:
„Završit ćemo moćnim praskom smijeha – to će zapanjiti svijet!”.
Iako je Verdiju tada bilo 79 godina, „Falstaff” pršti svježinom i
originalnošću, duhovitim dosjetkama i humorom, a s dubokim uvidom u ljudsku
prirodu i profinjenim osjećajem za dramu.
Ova
je opera nedvojbeno jedan od vrhunaca talijanske operne literature,
glazbeno-scensko remek-djelo koje su posebno cijenili najveći dirigenti 20.
stoljeća, poput Toscaninija, Karajana i Soltija.
(Milena Jerneić)
5. 5. 2018.