Uoči blagdana Svih svetih, na
programu je riječkog Hrvatskog narodnog
kazališta Ivana pl. Zajca, u utorak, 31. listopada 2017. u 19.30 sati, izvedba
veličanstvenog Requiema Wolfganga Amadeusa Mozarta, jednog od najvećih
glazbenih djela uopće.
Uz zbor, pojačan članovima Vokalnog
ansambla Muzičke akademije u Puli, i orkestar Opere HNK Ivana pl. Zajca, a pod
dirigentskim vodstvom Philippa von Steinaeckera nastupit će riječki vokalni
solistički četverolist: sopranistica Ingrid Haller, mezzosopranistica Ivana
Srbljan, tenor Marko Fortunato te bas Slavko Sekulić.
Mozartov Requiem jedno je od
najvećih glazbenih remek djela, a koje se upravo zbog složenosti i zahtjevnosti
izvedbe relativno rijetko izvodi.
Requiem
( u d -molu, K. 626), iako nedovršen njegovim perom, ostao je jednim od
najboljih i najglasovitijih primjeraka ove glazbene forme. Inače, requiem je
svoj naziv dobio po prvome stihu – requiem aeternam ili u prijevodu
pokoj vječni, a predstavlja molitvu za duše umrlih u iščekivanju Sudnjeg dana.
Mnogi su kompozitori bili obuzeti idejom requiema, u kojem se moli za
spas i smirenje duše preminulog. Njegovoj formi su se posvetili umjetnici od
Berlioza, Brahmsa, Verdija, Ligetija do Benjamin Brittena, ali Misa za
mrtve Wolfganga Amadeusa Mozarta, izdvaja se posebnom aurom i ljepotom.
Naime, Mozart ga je napisao pred sam kraj svoga
života, u Beču 1971. godine, fizički i duhom već gotovo posve slomljen.
Vjerojatno sluteći vlastiti kraj, Mozart je u njegovoj narudžbi vidio upravo
znak svoje skore smrti. A naručio ga je
anonimno, preko posrednika, ekscentrični grof
Franz von Walsegg.
Mozart je svoj Requiem ostavio nedovršenim na dan svoje smrti 5. prosinca 1791. Posljednje riječi na koje je skladao glazbu bile su iz Lacrimose:
Taj dan suza i žalosti.
Iako je preminuo nad nedovršenom partiturom,
stvorio je veličanstveno djelo iznimne ljepote, uzvišenosti i dostojanstva. Djelo
je završio učenik Franz Xaver Süssmayr, na temelju Mozartovih skica, a neke
dijelove i samostalno.
Na kraju,
predstavljamo maestra Philippa von Steinaeckera, koji će prvi put nastupiti u
Rijeci. Bio je prvi dobitnik Meelgardove nagrade za najboljeg mladog dirigenta
koju dodjeljuje Orkestar doba prosvjetiteljstva (Orchestra of the Age of
Enlightenment’s Melgaard). Od tada je stekao bogato iskustvo kao gost dirigent
u brojnim svjetskim orkestrima.
Jednako vlada njemačkim romantičnim
repertoarom, koliko i djelima Druge bečke škole. Njegova strast i razumijevanje
za glazbu baroka i klasična razdoblja vodila su ga do osnivanja vlastitog
instrumentalnog orkestra Musica Saeculorum.
Školovan za
violončelista, intenzivno je radio sa Sir Johnom Eliotom Gardinerom u Orchestre
Révolutionaire et
Romantique i s Claudijom Abbadom, prvo kao jedan od utemeljitelja Mahlerova
komornog orkestra, te u Orkestru Festivala u Lucernu, a kasnije kao njegov
asistent i gost dirigent njegovog Mozart orkestra.
Oba su dirigenta važna
inspiracija von Steinaeckeru, imali su snažan utjecaj na njegov glazbeni
razvoj.
Surađivao je s
mnogim vodećim instrumentalistima i pjevačima, među kojima su: Camilla Tilling,
Dorothea Röschmann, Isabelle Faust, Guy Braunstein, Daniel Müller-Schott, Fazil
Say, Sara Mingardo, Andrew Staples, Mia Person, Hanno Müller Brachmann, Peter
Harvey i Boris Belkin.
Napominjemo da su
ulaznice za Requiem vrlo brzo rasprodane.
(Milena Jerneić)
28. 10. 2017.