Urban Cult
Glazba
marketing

Koliko zapravo zarađuju bendovi?

Svima u oči upadaju multimilijunski iznosi poznatih svjetskih glazbenih izvođača, kada se spominju njihove turneje, prodaje albuma i slično, no što je sa manje poznatim izvođačima, koliki su njihovi prihodi? O tome je progovorio gitarista Shane Blay iz benda Oh, Sleeper, a sve je to prenijela ekipa sa portala muzika.hr.
S jedne strane imamo The Rolling Stonese, Madonnu, U2 i sličnu ekipu koja "ubija" svojim albumima i spektakularnima turnejama. A s druge strane? Tamo su svi ostali (ili barem velika većina).

Svakakvi bendovi koje pratimo, ali smo svjesni da ne žive u Playboyevim vilama, svakojaki bendovi koji tek kreću i krasi ih, za sada, samo entuzijazam. A da ne pričamo o milijunima lokalnih malih i srednjih bendova više ili manje upornih da uskoče na tračnice (barem) privremenog rock'n'roll života.

O konkretnim troškovima, investicijama i iznosima u bankama ili novčanicima teško je govoriti iz nekoliko razloga. Jedni imaju apstraktno i neshvatljivo ogromne cifre koje zaiskre novim dolarom svakih nekoliko sekundi kada se njihov hit u rangu Rihannine "Umbrelle" zasvira na jednoj od milijardu radio-stanica diljem svijeta. A drugi životare s novcima koje su namaknuli od roditelja ili nekih dobroćudnih sponzora i vraćaju se s turneje uz ultra-popularnu računicu "Pa recimo da smo na nekoj pozitivnoj nuli".

Za račun dobiti i gubitaka u životu jednog prosječnog sitnog benda ne treba velika matematička znanost, ali doći do nekakvih ulaznih podataka zna biti jako teško. Na sreću (ili na žalost), ima bendova koji iziritirani vlastitom svakodnevnicom otvore dušu za cijelu internet populaciju i uredno popišu koliko zarade, a koliko potroše, i naposljetku obične fanove preklinju nešto što već godinama pleše na rubu realnosti i imaginacije - 'ne kradite glazbu, dođite na naše koncerte!'
Oh, Sleeper su jedan, po nekim mjerilima, srednji bend, podosta nepoznat široj javnosti. Sviraju sveprisutni metalcore i dolaze iz američke države Texas. No, nije to za ovu priču ni bitno - njihov gitarist, Shane Blay, crno na bijelo, napisao je financijsku konstrukciju jednog takvog benda i njihovih turneja, kao rijetke prilike za pokrivanje nastalih troškova. Donosimo slobodan prijevod onoga što je napisao na njihovoj Facebook stranici:

"Zadnjih 5 godina žrtvovali smo sve što imamo - živote, veze, praznike, blagdane, rođendane i zdravlje da bismo putovali i svirali svojim fanovima. Ne da nismo uživali u tome, ali treba skrenuti pozornost na bitne stvari. Htio bih vam pokazati jedan prosječan dan na turneji u njegovom financijskom aspektu. Najjednostavnije je sve razbiti na nekoliko ulaza i izlaza, a samo su dva načina da bend zaradi novac - naknada za koncert i merchandise (majice, naljepnice, bedževi, CD-i kupljeni na koncertu...).

S druge strane tu su ogromni računi - menadžeri, booking agenti, postotak od merchandisea, troškovi izrade merchandisea, hrana, benzin...

Zadnja naša turneja bila je s još 3 benda i recimo da je svima prosječni prihod bio $300 od svirke i $300 od mercha. Dakle, imamo ukupno $600 prihoda svaki dan. Idemo to malo razbiti u dubinu.
Merchandise kupujemo, printamo i prevozimo o vlastitom trošku. Tvrtka koja nam printa majice (a klinci zahtijevaju kvalitetu!) uzima $7.50 po majici (čak i više za duge majice itd.), a mi ih prodamo po $15. Dakle, $15 - $17.50 = $7.50, što znači da od $300 koje zaradimo od mercha, $150 ide natrag proizvođaču.

Ali, to nije sve! Tu su i naknade za prodaju koje ima svaki klub gdje sviramo. Najčešće su 25%, a znaju biti i do 32%!

Dakle, prodamo za $300 i imamo računicu za merchandise:
$300 (prihod) - $150 (proizvodnja) - $75 (naknada klubu za prodaju) = $75 koji ostaju bendu
 
I onda naposlijetku imamo još i menadžera, koji zahtijeva 15% od tog prihoda. Eto nas na $63.75 ukupnog prihoda za bend pridošlih od merchandisea.

Idemo sada na zaradu od samog koncerta. 15% zarade ide menadžeru, 10% booking agentu i što ostane:

$300 (zarada) - $45 (menadžeru) - $30 (booking agentu) = $225 koji ostaju bendu.
Prosječni račun za benzin je oko $150, a da ne govorim da smo znali voziti po 17 sati samo da bi s koncerta stigli ravno na drugi i odmah se popeli na stage. Tada je i skuplje, ali nema veze. Imamo onih $225 koji su nam ostali i imamo trošak za benzin od $150. Ostane nam $75 svaki dan. 6 nas je na turneji, nas 5 i lik koji prodaje merch. Svaki dobije $10 za hranu. To je 6 x $10 = $60. Od naših $75, ostalo nam je $15 dolara prihoda od koncerta.

Sve zajedno izgleda nekako ovako:

$63.75 (merchandise) + $15 (od koncerta) = $78.75
To je sve što je ostalo od prvotnog bruto prihoda od $600! Podijelite to na nas 6 i imate ogromnih $13.12 po osobi. Naravno, tu uopće nismo uračunali hotele, jer ih znamo žrtvovati kako bismo uštedjeli za telefon. Tu nema ni rentanja kombija, servisa, registracije, kupovanja opreme itd. Nema ni poreza, pa čak ni cestarina, koje su sigurno oko $30 dnevno.

Zato, ljudi: Molimo vas, ne kradite našu glazbu! Ne zarađujemo novac od izdavača niti kada CD kupite u dućanu. Dođite na koncert! Ako vam se sviđa što radimo, dođite na svirku, kupujte CD-e od nas, kupujte merchandise, jer drugačije zaraditi ne možemo! Hvala na čitanju!"

Ako ovo izlazi iz usta jednog 'srednjeg' američkog benda koji svira za tržište od 300 milijuna ljudi, ne želimo ni pomisliti kako to izgleda kod nas, piše portal muzika.hr.

U svakom slučaju - puno sreće, ljudi!
Marketing
marketing
Tražiš Posao?
Ponuda
Poslova!

jooble