Urban Cult
Književnost
marketing

Promocija knjige Kamilo Tompa i kazalište

Odsjek za povijest hrvatskoga kazališta HAZU pozivaju na predstavljanje knjige Kamilo Tompa i kazalište u petak, 5. svibnja u 13 sati u foajeu Hrvatskog narodnog kazališta, Trg maršala Tita 15, u Zagrebu. Knjigu će predstaviti Ivana Bakal, Boris Senker, Lovorka Magaš Bilandžić, Ljubica Wagner i autorica. 
Na predstavljanju će biti prikazani ulomci iz lutkarskoga filma Plačljivica/Plakalka (1958.)     

O knjizi:   
Knjiga Kamilo Tompa i kazalište, posvećena istaknutom hrvatskom likovnom umjetniku i scenografu te suutemeljitelju ULUPUH-a, prva je knjiga biblioteke Kazališna likovnost u knjizi pokrenute u suradnji ULUPUH-a (Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti) i Odsjeka za povijest hrvatskoga kazališta Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Biblioteka je zamišljena kao niz kraćih monografija o istaknutim predstavnicima hrvatske kazališne likovnosti – scenografima, kostimografima, oblikovateljima svjetla, lutkarima, kazališnim fotografima, dizajnerima kazališnih plakata... – koji dosad nisu bili primjereno obrađeni i valorizirani te smješteni u povijest i suvremenost hrvatskoga kazališta i nacionalne kulture. Knjigu Kamilo Tompa i kazalište otvara uvodnik urednice izdanja i predsjednice ULUPUH-a Ivane Bakal, dijelom utemeljen i na razgovoru s Tompinim bliskim suradnikom i prijateljem Ivicom Antolčićem, a slijedi ga memoarski osvrt na lik i djelo Kamila Tompe iz pera Tompine učenice i suradnice, kostimografkinje Ljubice Wagner. 

U nastavku knjige teatrologinja Martina Petranović analizira brojne vidove Tompina kazališnoga djelovanja kao što su, u prvom redu, scenografski rad u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu i Dramskom kazalištu Gavella te drugim hrvatskim kazalištima, pisanje kritičkih osvrta i tekstova o kazalištu, djelovanje u nekoliko izvaninstitucionalnih kazališnih skupina (Pučki teatar, Družina mladih), istraživanje oblika i mogućnosti lutkarskoga kazališta i lutkarskoga filma, pedagoški rad na Odsjeku za scenografiju Akademije za kazalište i film u Zagrebu i na povezivanju tehničkoga i umjetničkoga segmenta scenografske profesije, oblikovanje kazališnih zastora te nadahnutost kazalištem u likovnom stvaralaštvu. 

Tekstualni dijelovi knjige, kojima treba pribrojiti i popis Tompinih kazališnih radova, prepleteni su s bogatom likovnom građom knjige koja obuhvaća Tompina likovna djela na kazališne teme, nacrte lutaka, scenografske i kostimografske skice, fotografije iz kazališnih predstava, kazališne cedulje te korespondenciju i osobnu i kazališnu dokumentaciju. Grafički dizajn knjige potpisuje Mario Aničić. Valja napomenuti da su reproducirana djela prikupljena iz niza hrvatskih, pa i inozemnih institucija, poput Odsjeka za povijest hrvatskoga kazališta HAZU, Arhiva za likovne umjetnosti HAZU, Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, zagrebačke Moderne galerije, Muzeja grada Zagreba, kazališta u kojima je Tompa djelovao te Nacionalnog filmskog arhiva u Pragu. Knjiga je sufinancirana sredstvima Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Gradskog ureda za kulturu, obrazovanje i sport Grada Zagreba te Gradskoga dramskog kazališta Gavella.   

O Kamilu Tompi   
Kamilo Tompa hrvatski je slikar, grafičar, keramičar i scenograf (Samobor, 28. svibnja 1903. – Zagreb, 23. veljače 1989.). Završio je Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu 1926. i specijalku za slikarstvo kod profesora Ljube Babića i Vladimira Becića 1928. godine. Predavao je prostoručno crtanje i plastično oblikovanje na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu (1947. – 1974.) i metodiku crtanja na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Bio je voditelj Odsjeka za scenografiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Bio je prvi predsjednik Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti (ULUPUH) te suutemeljitelj i prvi predsjednik Centra za dječji crtež u Zagrebu. Izlagao je na izložbama skupine Zemlja (1931. – 1935.) i grupe Mart (1957. – 1961.) te na više skupnih i samostalnih izložbi. Bavio se dekorativnim slikarstvom, keramikom i sitnom plastikom. 

Pisao je o umjetnosti i problemima dječjega likovnog izražavanja. Eksperimentirao je s animiranim i lutkarskim filmom. Bio je scenograf kazališnih predstava u Zagrebačkom kazalištu lutaka, Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, Zagrebačkom dramskom kazalištu (današnjem Dramskom kazalištu Gavella), Teatru ITD, Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku te na Dubrovačkim ljetnim igrama. Dobitnik je više državnih, kulturnih, likovnih i kazališnih nagrada i priznanja te Nagrade „Vladimir Nazor“ za životno djelo 1968. godine, a 1981. postao je dopisni član Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Njegov život i djelo obrađeni su u monografiji Marine Baričević Kamilo Tompa, Društvo povjesničara umjetnosti, Zagreb 1990.   

O autorici   
Teatrologinja Martina Petranović diplomirala je komparativnu književnost i anglistiku (2000.) te studij teatrologije (2000.) na Filozofskome fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Doktorirala je 2010. na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu temom o povijesti hrvatske kostimografije. Radi u Odsjeku za povijest hrvatskog kazališta HAZU u Zagrebu. Suautorica je knjiga 100 godina hrvatske scenografije i kostimografije (1909.–2009.) i Repertoar hrvatskih kazališta, knjiga peta. Autorica je knjiga Na sceni i oko nje (2013.), Prepoznatljivo svoja – kostimografkinja Ika Škomrlj (2014.), Od kostima do kostimografije. Hrvatska kazališna kostimografija (2015.) i Kazalište i (pri)povijest (2015.). Dobitnica je više strukovnih nagrada.

(M.K.)
30. 4. 2017. 
Marketing
marketing
Tražiš Posao?
Ponuda
Poslova!

jooble