U subotu, na Europski dan opere,
7. svibnja 2016. u 19.00 sati u HNK Ivana pl. Zajca bit će izvedena premijera barokne
opere Julije Cezar u Egiptu (Giulio Cesare in Egitto) Georga Friedricha
Händela.
Kako je najavljeno na konferenciji za novinare, operom u
režiji i dramaturgiji Marina Blaževića i Olivera Frljića, dirigirat će maestro
Ville Matvejeff, a riječ je o prvoj baroknoj operi na riječkoj opernoj sceni te
o opernom debiju Diane Haller u njenom rodnom gradu, godinu dana nakon
koncertnog debija, najposjećenijeg riječkog koncerta prošle sezone kada su se
prodavala i stajaća mjesta.
Ravnatelj Opere Marin Blažević zahvalio je upravi Ine i
istaknuo kako bi ova premijera bila doista nemoguća bez generalnog sponzora, s
obzirom na situaciju u kojoj se Kazalište nalazi.
Marina Burazer, direktorica Sektora korporativnih komunikacija Ine izrazila je
iznimno zadovoljstvo zbog ovog dugogodišnjeg partnerstva koje ima potencijala
za nastavak. „Ina je godinama vezana uz HNK Ivana pl. Zajca kao pokrovitelj
kazališnog programa i ponosni smo što se naša suradnja nastavlja i ove godine.
Osobito nam je zadovoljstvo što smo opet u prilici podržati mladu opernu
zvijezdu Dianu Haller koja će, nakon veličanstvenog prošlogodišnjeg Gala
koncerta, sada imati i svoj riječki operni debi.“
Marin Blažević pojasnio je razloge postavljanju upravo ove
opere na riječku scenu.
„U protekle dvije sezone revolucionirali smo operni i
koncertni repertoar – u dvije sezone četiri su opere po prvi puz izvedena u
Rijeci (La vida breve, Oedipus Rex, Kazališni
običaji i neuobičajenosti, Julije Cezar u Egiptu), čitav niz koncerata,
simfonija i skladatelja koji nikad nisu bili izvođeni u ovom Kazalištu."
Režijom i dramaturgijom Marin Blažević i Oliver Frljić
htjeli su pokazati dvije krajnosti – predstava počinje iz nulte probe, sitz
probe kada se pjevači prvi put susreću s orkestrom, a razvija se pred publikom
u spektakl. Pri tome se koristi i suvremena tehnologija, 3D video mapping u
suradnji sa scenografom Daliborom Laginjom, također nešto što se u Rijeci još
nije vidjelo. Želja im je privući publiku koja na opere ne dolazi ili čak
zazire od nje, a koja bi na ovaj način mogla biti nova operna publika, ne samo
u Rijeci nego i šire. Tome se pridonosi i raznolikim tematskim danima, odnosno
popratnim sadržajima prije repriznih izvedbi opere, u 18 sati, uz propusnice
koje se može podići nakon kupnje ulaznice.
Diana Haller, gošća riječke Opere, u svome rodnom gradu, u
ulozi je rimskog imperatora Julija Cezara. Ovu premijeru ističe kao jednu od
najbitnijih u svojoj karijeri: "Prihvatila sam ovaj izazov zbog koncepta
režije. Julije Cezar nudi drugačija iskustva, barokna djela posebno su
zanimljiva – trebate pjevati ulogu pisanu za kastrate koji su mogli pjevati
minutu bez uzimanja daha." Govorila je i o ženama, mezzosopranima koje se
često u takvim operama i ulogama pretvaraju u muškarca, najavila je takvu
promjenu iz žene u muškarca na pozornici, pred publikom. Ono što bi voljela da
publika zamjeti jesu dijelovi ove barokne opere kada sam pjevač na neki način
postaje kompozitorom.
Najvažnija ženska uloga je zanosna Kleopatra koju pjeva Anamarija
Knego, za koju kažu samo "Nju morate čuti!". Dario Bercich u ulozi je
negativca, egipatskog vojskovođe Achille.
Marko Fortunato pjeva ulogu Sesta
koju danas uglavnom pjevaju žene, sretan je zbog važnih trenutaka opere u
kojima upravo Sesto zatvara prvi i drugi čin, i glasom i koreografiranim
pokretima. Ivana Srbljan kaže kako je ovo njen najveći izazov u karijeri,
pripremala je dvije potpuno različite uloge – i ženstvenu Korneliju i muževnog
Cezara. Marin Blažević istaknuo je njenu iznimnu glumu i potpuno drugačijeg
Cezara (pjevat će na reprizi 16.5.) od onog Diane Haller. Sonja Runje u ulozi
je egipatskog kralja Ptolomeja i izvest će nešto što nikada niti jedna operna
pjevačica nije – u jednoj od arija na 5 metara visine izvodi istovremeno i
ariju i akrobacije na svili!
U operi solističke uloge pjevaju
još i Amanda Stojović (alternacija Ivani Srbljan) kao Kornelija, te Olga
Kaminska kao Nireno i Slavko Sekulić kao Curio.
Scenograf Dalibor Laginja radio je do sada na oko 30 opera, a ovaj ističe
kao jedan od najzahtjevnijih projekata
koje je radio: "Kroz eksperimente predstava je rasla da toga nismo bili ni
svjesni. A hoće li to biti koristan ili beskoristan rad za Hrvatsku u ovom
trenutku, trebala bi odlučiti publika i struka, a ne političari."
Prvi put publika će imati priliku vidjeti i posebno oblikovanje videa na
sceni riječkog Kazališta – radi se o video mappingu koji često postaje i dio
scenografije, na kojem je radio Igor Crnković, čime se dobiva na dinamičnosti
izmjena scena i dodatnoj vizualnoj atraktivnosti.
Kostimografkinja Sandra Dekanić je ponovno oživjela neke od
kostima iz kazališnog fundusa, funkcionalno, otvarajući prostor za stvaranje
simboličkih elemenata u cjeline.
Asistentica scenografa je Dajana Jurman-Osip, oblikovatelj svjetla je Dalibor
Fugošić, asistent dirigenta je Matija Fortuna, zbor je uvježbao Igor Vlajnić, a
koncertni majstor je Anton Kyrylov. Asistenti režije i dramaturgije studenti su
iz Australije i SAD-a, Katy Maudlin, James Jackson, Hallie Sekoff i Ari
Rodriguez.
U operi se, osim članova Opere i Baleta HNK Ivana pl. Zajca,
pojavljuje više od 150 ljudi na sceni – članovi ansambala Hrvatske i Talijanske
drame te polaznici programa Diplomirani gledatelj i drugi. Baletni su solisti
Marta Kanazir (u alternaciji Marta Voinea Čavrak) i Svebor Zgurić, muški
baletni ansambl (Joseph Cane, Vitali Klok, Andrei Köteles, Bálint Rauscher,
Daniele Romeo, Svebor Zgurić), posebno se pojavljuje Jelena Lopatić, stražari
su Darko Matijašević i Boris Mohorić.
(M.J.)
5. 5. 2016.