Urban Cult
Izložbe
marketing

Izložba grafičkih dizajnerica u HDD galeriji

U petak, 18. prosinca u 19 sati u HDD galeriji otvara se izložba grafičkih dizajnerica DORE BILIĆ i TINE MÜLLER, pod nazivom “INTERPRETACIJE”. To je djelomična retrospektiva njihovog rada od 2003. godine do danas, te predstavlja dvadesetak projekata (publikacija, plakata, promotivnih materijala itd.) koje povezuje ideja autorskog dijaloga dizajnerica s drugim kreativcima (umjetnicima, arhitektima, dizajnerima, koreografima) ili njihovim praksama, kao i minuciozan i inventivan pristup svim fazama produkcije tiskanog materijala, od nekonvencionalnih prijeloma, eksperimentiranja s tiskarskim postupcima, do upotrebe neuobičajenih materijala, procedura itd. Kustos izložbe je MARKO GOLUB.
Izložba je proizašla iz potrebe za rekapitulacijom proteklih dvanaest godina djelovanja Studija Bilić_Müller u području dizajna vizualnih komunikacija, ali nije zamišljena kao cjelovita retrospektiva niti nabrajanje najreprezentativnih projekata studija (važan segment njihovog rada koji se odnosi na dizajn izložbenih postava samo je rubno dotaknut), već kao mali tematski postav koji kroz nekolicinu odabranih projekata nastoji predstaviti jedan od specifičnih pristupa dizajnerskom djelovanju koji se, pri retrospektivnom pogledu na dosadašnji rad Bilić_Müller, čini osobito karakterističnim.

Riječ je o različitim načinima na koje ove autorice ulaze u dijalog s radom drugih autora (umjetnika ili institucija s kojima su radile pojedine projekte), ili sa samim korisnikom. Stvari koje pritom nastaju – najčešće publikacije, malo rjeđe promotivni materijali, plakati, ambalaža ili objekti – odražavaju taj dijalog kroz svoju specifičnu pojavnost, oblik, strukturu i druga svojstva, te funkcioniraju kao predmeti koji pružaju jedno drugačije iskustvo čitanja, korištenja i interakcije.

Iz teksta Marka Goluba:

Nema smisla skrivati da odavno gajim ogromno poštovanje prema dizajnerskom radu Dore Bilić i Tine Müller, a ono se gradilo dugo, sasvim izdaleka, uglavnom kroz najrazličitije čudne predmete koji su dolazili u moje ruke tijekom posljednjih desetak godina. Većinom je riječ o papirnatim stvarima – knjigama, letcima, plakatima, promotivnim materijalima i hibridima svega navedenog – dizajniranima prije svega s osobitom pažnjom i predanošću prema ljudima za koje su rađeni, inventivnošću u odabiru materijala i korištenju tehnologije tiska, te sposobnošću da u svakom od tih predmeta razbude neku njima inherentnu osjetilnost. Dora i Tina znaju da, na primjer, knjiga nije ‘samo’ knjiga nego predmet s kojim čitatelj uspostavlja osobit odnos, i kroz koji se uvijek odvija svojevrsna interakcija između njega, dizajnera i autora.

Ova mala tematska izložba okuplja one radove Studija Bilić_Müller u kojima su spomenute kvalitete najizraženije, vjerojatno zato što su im klijenti mahom drugi kreativci – umjetnici, dizajneri i arhitekti, ili institucije koje ih zastupaju. Takve situacije u kojima kreativci rade za druge kreativce uvijek su osjetljive, jer podrazumijevaju ponešto prividne slobode, ali puno više odgovornosti jer dizajn tu ne smije biti invazivan, ne smije se natjecati ili narušavati integritet djela ili njegovog autora, štoviše tamo gdje mu je blizu, dizajn mora biti nevidljiv. Upravo na ovom skliskom terenu Bilić_Müller se, međutim, ponašaju prilično odvažno, do krajnjih granica eksploatirajući mogućnost da svojim radom, u vlastitom mediju, tumače rad drugog autora, pritom uvijek uspijevajući da ga ne okrhnu i ne nadjačaju.

Važno je spomenuti da je Studio Bilić_Müller izgradio karijeru radom za kulturnu i umjetničku scenu, koja se u dizajnerskom miljeu dugo vremena afirmativno, a u zadnje vrijeme sve više ironično, smatra svojevrsnim dizajnerskim dječjim igralištem – mjestom ‘nesputane’ kreativnosti s kojeg se lansiraju nove dizajnerske zvijezde i dobivaju najvažnije domaće i internacionalne dizajnerske strukovne nagrade. U takvom okruženju razmjerno je lako realizirati takozvane ‘osobne’ radove, one u kojima dizajner ostavlja svoj vlastiti, prepoznatljivi autorski pečat. I dok one nedvojbeno u svojim projektima investiraju same sebe, svoj osobni senzibilitet a time i dio svoje osobnosti, njihovi radovi za klijente iz područja kulture nijednim svojim dijelom nisu o njima samima – štoviše svaki od njih odlikuje se visokom razinom profesionalizma i ozbiljnosti. Upečatljivost njihovog dizajna proizlazi iz sposobnosti da u svakom projektu pažljivo prepoznaju autorski jezik osobe za koju rade, i zatim pokušaju progovoriti tim istim jezikom koristeći karakteristično dizajnerski instrumentarij.

Kako se sadržaj ne bi izgubio u prijevodu, ponekad je potrebno preoblikovati formu, pa tako mnogi od predmeta koje su Bilić_Müller dizajnirale glume / izvode / interpretiraju nešto drugo: promotivni materijal o radionici s odjećom austrijske umjetnice Elke Krystufek oponaša krojački metar; plakat/letak za predstavu Pijane šume layoutom i formatom oponaša kretnje plesača kojem tlo bježi pod nogama; prozirni ovitak i korice s dvostruko otisnutim naslovom kataloga Studies on Shivering simuliraju drhtanje protagonista ovog ciklusa radova Damira Očka; tekstovi i reprodukcije u brošuri za instalaciju Moiré Helene Paver Njirić stvaraju istu optičku iluziju (moare) na kojoj je temeljena i instalacija; a katalog i pozivnica izložbe o slavnoj dizajnerici ambalaže kozmetičkih proizvoda Mariji Kalentić demonstriraju kako jedan dizajnirani predmet (knjiga ili pozivnica) uz malu intervenciju može evocirati doživljaj potpuno drugog (kartonska ambalaža).

Hrvatsko dizajnersko društvo / HDD galerija
Boškovićeva 18, Zagreb
www.dizajn.hr

Radno vrijeme

pon – pet  10 – 20h
subotom  10 – 15h

(Marko Golub)
17. 12. 2015.
Marketing
marketing
Tražiš Posao?
Ponuda
Poslova!

jooble