U Galeriji Kazamat, HDLU Osijek, 15. rujna 2012., u 20.00 sati,
otvara se izložba Zorana Pavelića "Tama za k".
Radove nastale u različitim medijima u vremenskom razdoblju
od 1997.- 2012. (ambijentalno-zvučne instalacije, fotografije, video dokumenti
performansa, ready-made objekti, site-specific radovi, slike), objedinjuje
sadržajna vezanost uz podneblje slavonsko - baranjske regije.
*Zoran Pavelić voli igre riječima.
U naslovnoj
premetaljci izložbe Tama za k čitamo KAZAMAT. A moguće je, prije nego o
posveti (iako i tu nalazimo intrigantnih poveznica), riječ o kakvom "kriptičnom
komentaru" (W. G. Sebald) stanja u kulturi, poglavito slavonsko-baranjske regije
iz koje je iznikao, koju je napustio u devedesetima i koju ne prestaje
tematizirati i problematizirati više od dva desetljeća. Iz potrebe za
"provjetravanjem scene" vrlo rano osnovao je neformalnu grupu Močvara
koja se performansom Uvod u Močvaru prvi put predstavila 1990. godine
i to upravo u Osijeku gdje Pavelić sada dobiva prvu samostalnu izložbu i koja je
ne toliko pregled koliko koncentrat i to onog dijela opusa koji je u dijalogu s
njegovim korijenima. Na to se upućuje već na otvaranju postava gdje se smješta
Močvara u Močvari 1991/2001.,rad koji metaforički uprizoruje pola
prijeđenog Pavelićevog umjetničkog puta.
Vezano za Uvod u Močvaru
umjetnik je, među ostalim, bio zapisao: "Time je izložba bila otvorena: dakle,
prijelaz iz jednog u drugi prostor kao prijelaz iz jednog u drugi način
razmišljanja." Ništa optimističniji nije bio ni deset godina poslije kad u
zagrebačkom klubu Močvara, preispituje učinke Uvoda u Močvaru: "Prijelaz
iz jednog područja u drugo čini kontekst cijelog performansa Močvara u
Močvari 1991/2001.: iz jedne močvare u drugu. Lacrimosa je melankolična, a
rock instrumental Pixiesa djeluje vrlo urbano poticajno: iz melankolije
provincije ulazim u urbanu strukturu grada. Prijelaz iz jednog stanja u drugo,
iz jednog prostora u drugi, tako da su i jedan i drugi performans samo “pozitiv”
tog stanja." Između uvoda i posvete Močvari listaju se ratne i
postsocijalističke tranzicijske godine, a ulazak u novo tisućljeće više nego na
"iluziju kraja svijeta" i "histeriziranje milenija" (Jean
Baudrillard) vrtloži se oko urgentnih pitanja lokalnih a onda i globalnih
patologija neoliberalne društveno-političke stvarnosti. Pavelić, istražuje
mogućnosti medijskog procesuiranja ideja (Kunst/Dunst), bavi se osobnim,
socijalnim i kulturnim identitetima, zaokupljaju ga teme doma i zavičajnosti
(Recepti Jozefina, Centar periferije Baranya-Vár), trauma rata i njezino
prevladavanje (Nitko nije siguran, The
Batina Times, Brijanje), status i
institucionalizacija umjetnosti (Kustos soba, Prozivka). Osječka
izložba jest usredotočena na ostvarenja vezana za Slavoniju i Baranju, ali se
naravno sagledava u kontekstu cjelokupnog Pavelićevog djelovanja, u nju je
upisano iskustvo umjetnikovog neprestanog kretanja od periferije prema centru i
natrag. Ona zrcali na koji se način priklanja taktikama svojih prethodnika,
retro-avangardnih i (post)konceptualnih umjetnika, do kakvih rezultata dolazi
subverzivnim kruženjem unutar i uokolo manipulativnog institucionalnog pa i
vaninstitucionalnog sustava, kako zaobilazi velike geste ali inzistira na iskazu
"bitno je da se glas umjetnika čuje".
Pa konačno, kao mnoge druge i ova Pavelićeva
izložba provocira pitanje zašto
njegovu praksu radije nego umnožak "djela za
izlaganje" doživljavamo kao proces ili tek jedan u nizu transfera "rada u
nastajanju"? (Ružica Šimunović; iz predgovora-intervjua za
katalog)
Galerija
Kazamat
Jagićeva 2, Osijek
Izložba ostaje otvorena do 05.
10.2012.
Ulaz na sva događanja je
besplatan.
Radno vrijeme
galerije:
utorak-nedjelja 17:00 - 20:00h
Ponedjeljkom i blagdanom
zatvoreno
14. 9. 2012.